• Anna-Leena Vilhunen, still videoteoksesta Kaikki ei näy ainakaan heti
  • Anna-Leena Vilhunen: Syventämisen halu, 120 x 170 cm, öljymaalaus kankaalle, valokuva Jouko Vatanen
  • Anna-Leena Vilhunen: Avojaloin, öljymaalaus kankaalle, 120 x 170 cm
  • Anna-Leena Vilhunen: Kova maa, öljymaalaus kankaalle, 80 x 100 cm
  • Anna-Leena Vilhunen: Mies ja katepillari, öljymaalaus kankaalle, 100 x 120 cm
  • Anna-Leena Vilhusen videoteoksen Kaikki ei näy ainakaan heti työryhmää: Anna-Leena, elokuvaaja Arttu Peltomaa, malli Anni Raitio, äänisuunnittelija ja säveltäjä Juha T. Koskinen sekä editoija ja animaatiotaiteilija Mika Koskinen; kuva Selma Vilhunen

Anna-Leena Vilhunen

Syventämisen halu

Huuto III 15.8.-8.9.2024

Anna-Leena Vilhunen
Syventämisen halu
15.8.-8.9.2024

Niin kuin kaivinkone paljastaa maata pinnan alta, kuvataiteilija Anna-Leena Vilhunen kaivaa näkymiä maalauskankaalle. Pitkäaikainen kiinnostus työkoneita ja työmaita kohtaan on muodostunut osaksi Vilhusen taiteellista työskentelyä, jota hän itse kutsuu käsitteelliseksi kaivamiseksi. Kerros kerrokselta omakohtaiset havainnot ja kokemukset tulevat näkyviin värikylläisissä öljymaalauksissa.

Vilhuselle keskeistä on havaintoon syventyminen. Uteliaisuus lähiympäristöä kohtaan saa hänet näkemään arkisenkin toisin. Kaivinkoneen liike alkaa muistuttaa tanssia, ohi vilahtava metrojuna maiseman poikki kulkevaa viivaa. Videoinstallaatio Kaikki ei näy ainakaan heti päästää katsojan Vilhusen havaintojen äärelle tarkkailemaan työmaan tapahtumia taiteilijan silmin. Musiikin teokseen on säveltänyt Juha T. Koskinen.

Näyttelyn teosten tilanteissa on aistittavissa laajemmin, mitä työnteko pitää sisällään, ja mitä ympäristöstä alkaa tarkemmin katsottuna erottua. Uusi rakentaminen voi näyttäytyä automatisoituna tehokkuutena, joka tapahtuu vääjäämättä. Työmaat muuttavat aina pysyvästi maisemaa ja alueen ekosysteemiä. Vilhusen maalauksissa rakentaminen ei näyttäydy kasvottomana muutoksena, vaan työmaiden elämänmeno tulee lähemmäs katsojaa. Samaan tapaan kuin siveltimen veto, koneen liikekin on lähtöisin käyttäjänsä käsistä.

Vilhunen maalaa ääntä ja liikettä. Koneen kauha ei ole jähmettynyt muotokuvaan vaan jatkaa tanssiaan kankaallakin. Pelkkien yksityiskohtien poimimisen sijasta Vilhunen kaivaa esiin tunnelmaa, olemusta. Hänen havainnointinsa ei pysähdy ulkokuorelle, pintaan. Voisiko katsoja samaa soveltaen päästä teosten luona kangasta lähemmäs; löytää siveltimenvetoja ja muistikuvia, joita ei keksi, ainakaan heti?

Henriikka Reitala ja Minea Turtiainen

Anna-Leena Vilhunen (s. 1955) on helsinkiläinen kuvataiteilija ja taidemaalari, joka työskentelee maalauksen ja videon parissa. Uudessa videossaan Kaikki ei näy ainakaan heti (Galleria Huuto, 2024) hän tekee havaintoja kaivamisesta monessa toisiinsa liittyvässä merkityksessä. Kun kaivinkoneen kauha ja taidemaalarin sivellin liikkuvat, jotain löytyy ja jotain peittyy. Vilhunen on valmistunut Kuvataideakatemiasta kuvataiteen maisteriksi 2002. Hän on opiskellut myös Taideteollisessa korkeakoulussa (nyk. Aalto-yliopisto), pitänyt lukuisia yksityisnäyttelyitä ja ollut mukana mm. useissa Taidemaalariliiton jyrytetyissä yhteisnäyttelyissä. Hänen teoksiaan on valtion, Helsingin taidemuseon ja monissa yksityiskokoelmissa.

Yhteystiedot
anna-leena(a)anna-leenavilhunen.com
www.anna-leenavilhunen.com
Instagram: visualartist_annaleenavilhunen