• Anna-LeenaVilhunen-Syventamisen-halu
  • Anna-Leena Vilhusen videoteoksen Kaikki ei näy ainakaan heti työryhmää: Anna-Leena, elokuvaaja Arttu Peltomaa, malli Anni Raitio, äänisuunnittelija ja säveltäjä Juha T. Koskinen sekä editoija ja animaatiotaiteilija Mika Koskinen; kuva Selma Vilhunen
  • Anna-Leena Vilhunen: Avojaloin, öljymaalaus kankaalle, 120 x 170 cm
  • Anna-Leena Vilhunen: Kova maa, öljymaalaus kankaalle, 80 x 100 cm
  • Anna-Leena Vilhunen: Mies ja katepillari, öljymaalaus kankaalle, 100 x 120 cm
  • Anna-Leena Vilhunen, still videoteoksesta Kaikki ei näy ainakaan heti

Anna-Leena Vilhunen

Viljan att fördjupa sig

Huuto III 15.8.-8.9.2024

Anna-Leena Vilhunen
Viljan att fördjupa sig
15.8.–8.9.2024

Bildkonstnären Anna-Leena Vilhunen gräver fram vyer ur målarduken, likt en grävmaskin som blottar jordens inre. Vilhunens långvariga intresse för arbetsmaskiner och byggen har blivit en del av hennes konstnärliga arbete, något hon själv kallar för konceptuellt grävande. Lager för lager framträder personliga iakttagelser och upplevelser i de färgstarka oljemålningarna.

Det viktigaste för Vilhunen är att fördjupa sig i observationerna. Nyfikenheten på närmiljön får henne att se också det vardagliga i nytt ljus. Grävmaskinens rörelser börjar likna en dans, metrotåget som ilar förbi blir en linje som delar landskapet. Videoinstallationen Kaikki ei näy ainakaan heti låter betraktaren ta del av Vilhunens iakttagelser; se händelserna på bygget med konstnärens ögon. Juha T. Koskinen har komponerat musiken till verket.

Av situationerna som verken återger kan man få en mer omfattande bild av vad som ingår i arbetet och en glimt av vad som börjar framträda om man betraktar omgivningen mer noggrant. Nybyggen kan ge intrycket av att vara automatiserad effektivitet, något som ofrånkomligen sker. Byggena förändrar alltid landskapet och områdets ekosystem permanent. I Vilhunens målningar är byggandet inte en anonym förändring. Livet på bygget kommer nära inpå betraktaren. Precis som penseldraget, har också maskinens rörelse sitt ursprung i förarens hand.

Vilhunen målar ljud och rörelse. Maskinens skopa har inte stelnat i ett porträtt, utan fortsätter sin dans på duken. Istället för att enbart välja ut detaljer, gräver Vilhunen fram stämningen och egenarten. Hennes iakttagelser fastnar inte vid ytterskalet, ytan. Är det möjligt för betraktaren att tillämpa samma tillvägagångssätt för att komma verken närmare än dukens yta; hitta penseldrag och minnesbilder som inte, åtminstone vid första anblick, är uppenbara?

Henriikka Reitala och Minea Turtiainen

 

Anna-Leena Vilhunen (Anna-Leena Vilhunen (f. 1955) är en bildkonstnär och konstmålare från Helsingfors som arbetar med måleri och video. I sin nya video Kaikki ei näy ainakaan heti (Galleria Huuto, 2024) gör hon iakttagelser om grävandets olika, sammankopplade betydelser. Något uppenbarar sig och något döljs då grävmaskinens skopa och konstnärens pensel rör sig. Vilhunen har avlagt bildkonstmagisterexamen vid Bildkonstakademin 2002. Hon har också studerat i Konstindustriella högskolan (nuv. Aalto-universitetet), haft talrika separatutställningar och bl.a. blivit vald till flera av Målarförbundets samutställningar. Hennes verk finns i Statens konstverkskommissions och Helsingfors konstmuseum HAM:s samlingar samt flera privatsamlingar.

Tack

Videoteam: Juha T. Koskinen, Jan Lehtola, Mika Koskinen, Arttu Peltomaa och Anni Rainio.

Kontaktuppgifter

anna-leena(a)anna-leenavilhunen.com, www.anna-leenavilhunen.com, Instagram visualartist_annaleenavilhunen