Avantofestivalen presenterar: Harun Farockis videoinstallation Eye/Machine III på Galleria Huuto.
Den tyske essä-filmregissören Harun Farocki (f. 1944) började göra filmer år 1966 och tillhör den centraleuropeiska 68 års generationen, såsom man kan döma av hans uttalande“My films are made against the cinema and against television“. Farocki har jämförts med Jean-Luc Godard och Chris Marker, men hans filmer var länge okända. Han försörjade sig som freelancer och gjorde kulturprogram för TV. Återkommande teman i hans egna filmer har varit olika kontrollmekanismer, industriella produktionsmedel och krig. Infallsvinkeln har varit dessas relationer till den visuella kulturen. Farockis mediakonst är kritisk och präglas av kombinationen av laserskarp torr sarkasm och överraskande synpunkter som är både visuella och intellektuella.
Under de senaste tio åren har Harun Farockis filmer rönt allt större uppskattning i form av videoinstallationer och hans verk har presenterats i konstmuseer runt världen, från Museum of Modern Art i New York till Centre Pompidou i Paris. Januari i år fick Farocki det prestigefyllda priset International Media Art Award, instiftat av Karlsruhes konst- och mediacentrum ZKM, för sin andra del ur trilogin Eye/Machine. Eye/Machine III är den sista delen i serien och hade premiär förra november på Institute of Contemporary Art i London.