Avanto-festivaali esittää: Harun Farockin videoinstallaatio Eye/Machine III Galleria Huudossa.
Saksalainen essee-elokuvaohjaaja Harun Farocki (s. 1944) aloitti elokuvanteon 1966 ja kuuluu leimallisesti keskieurooppalaiseen vuoden 1968 sukupolveen, kuten voi päätellä hänen toteamuksestaan “My films are made against the cinema and against television“. Jean-Luc Godardiin ja Chris Markeriin verrattu Farocki teki pitkään elokuviaan lähes pimennossa ja elätti itseään freelancerina tekemällä televisiolle kulttuuriaiheisia ohjelmia. Toistuvia aiheita hänen omissa elokuvissaan ovat olleet erilaiset valvontamekanismit, teolliset tuotantovälineet ja sota. Näkökulmana on ollut niiden suhde visuaaliseen kulttuuriin. Farockin mediataide on kriittistä ja sille ominaista on yhdistelmä laserintarkkaa kuivaa sarkasmia ja yllättäviä näkökulmia, jotka ovat sekä visuaalisia että älyllisiä.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana Harun Farockin elokuvat ovat saavuttaneet yhä suurempaa arvostusta videoinstallaatioiden muodossa, ja hänen töitään on esitetty taidemuseoissa ympäri maailmaa New Yorkin Museum of Modern Artista Pariisin Pompidou-keskukseen. Tämän vuoden tammikuussa Farocki sai Eye/Machine-trilogian kakkososasta Karlsruhen taide- ja mediakeskus ZKM:n arvostetun International Media Art Award -palkinnon. Eye/Machine III on sarjan viimeinen osa, jonka ensi-ilta oli viime marraskuussa Lontoon Institute of Contemporary Artissa.