Kasper Muttonen
CASE STUDY
Galleria Huuto Jätkäsaari 1
16.11.–1.12.2013
Som bildkonstnär intresserar jag mig för arkitekternas “idealplats” eller idévärld och konflikten mellan det förverkligade och det planerade. Verklighetens miniatyrmodeller och skillnaden mellan ritade idéer och förverkligandet av dem kan vara små eller verkligt stora.
Om byggandet inom den riktiga arkitekturen är problemlösning med rumsliga metoder, är den för konstnären en mer personlig process. Arkitekturen erbjuder många verktyg men en arkitekton som konstverk är alltid en mer personlig konstruktion för mer personligt behov. Vid behov bör processen upprepas och den nödvändiga strukturen byggas om och om igen.
Subjektivt landskap
Case Study är en serie studier över konstnärliga konstruktioner som strävar att vara mer eller mindre arkitektoniska drömmar som kan förverkligas. Som konstnärsdrömmar saknar planerna en plats att förverkligas på, de är globalt rotlösa eller letar efter en lämplig plats oberoende nationalitet. Som förslag har planerna varit utställda i Freiburg i Tyskland och en del i Basel i Schweiz. Från höstens residensarbete kommer ett förslag från Paris.
Busholmens galleri är mitt första arkitektoniska förslag. När de mindre konkreta modellerna kommer in i det konkreta rummet skapar de nya skikt. Ett hus inne i huset skapar abstrakta utrymmen i den konkreta interiören.
Byggnaden skapar också ett landskap, de här konstruktionerna är tänkta att vara ett landskap i sig. När en utomstående betraktar landskapet svänger landskapet inåt till ett psykologiskt tillstånd. Skuggor och målade spår under skuggan blandas ihop, reflektioner och kulörta ljus. Istället för interiörstudier lånar byggnaden lite naturligt ljus, med en organisk skugga leker jag med landskapet där interiören växer upp i den egna konstruktionsvärlden likt en växt. Järnpulver som rostat, svart järn och grått stål blandar målfärgen till material. Järnet blir en färgyta blandat med pigment. En metallist med hål som hittats i en järnaffär imiterar Wau-arkitekturens organiska dröm.
Lokala i det globala
Modernismen och International Style skapade en idealplats som fortsatte från en metropol till en annan och till olika kontinenter. 2000-talets Wau-arkitektur skapar visuella fixpunkter i nya urbana centrer. I fråga om urbana platser finns det en världsomfattande tävling mellan de olika urbana centren där ofta samma stjärnarkitekter skapar ny Wau-arkitektur. Allt för att visa de nya centrens makt och rikedom. En av de mest kända och framgångsrika arkitektbyråerna finns i Basel. Det är Herzog & de Meuron som har planerat både olympiastadion i Beijing och Elbephilharmonie Hamburg. I Paris planerade den här superbyrån en 200 meter lång pyramid som ser ut som en Toblerone-bit och som på foto till och med hotar Eiffeltornet.
Det intressanta med designprocessen är att de största och dyraste projekten i allmänhet planerats av arkitektbyråer i väst och i allmänhet förverkligas i de framväxande länderna i Asien eller i de oljeproducerande länderna i Mellanöstern. Västvärlden har inte alltid råd med eller behov av sina dyraste drömmar men marknaden finns någon annanstans. Japan utgör ett undantag till det dominanta Europa-USA. Modernistisk arkitektur blev fascinerad av den japanska enkelheten och dess standardiserade planritningar. I dag överträffar japansk nutidsarkitektur nästan alla andra med sin enkelhet. Företag som Sanaa eller Tadao Ando skapar museer och monument, som Sanaas Rolex Learning center i Lausanne i Schweiz som liknar en schweitzerost. Kanske moderna byggnader är ett globalt lokalt landskap?
I den här globala tiden är påverkan och lokalkänsla ett föränderligt begrepp. Identiteten består av olika kulturella lager och skikt. Några av strukturerna eftersträvar att vara anonyma och icke-nationella men de kan ändå bli betydelsefulla lokalt. Den byggda platsens identitet och människans identitet beror, beträffande platsen, på insikter, förståelse och missförstånd. Ett landskap som skapats av människor är en geometrisk lek och en artificiell visuell struktur. Ändå består dess kontroll och helhet av en organisk slump utan att helt kontrolleras av varken förnuft eller logos.
Centret för konstfrämjande har understött recidenserna i Basel och Freiburg och arbeten som tillkommit där.