Edwina Goldstone
Intimate Resistance
10.-25.9.2016
Galleria Huuto Busholmen, Busen 1
Välkommen, häng med och lyssna på några traditionella karelska sånger och
vaggvisor, ackompanjerad på ukulele och kantele: Musikevenemang med Silja Palomäki
15.9. kl. 16.30 – 17.00. ”Lauluja Karjalan mailta” är Silja Palomäkis solo performance.
För 72 år sedan tvingade krigets härjningar omkring 450 000 finska karelare att lämna sina hem, sin jord och allt de ägde, det invanda livet i Karelen. Folkgrupper och deras subkulturer raderades från kartan.
“The most effective way to destroy people is to deny and obliterate their own understanding of their history.” – George Orwell
Till de mest bestående ärr kriget lämnat efter sig hör det förstörda landskapet, arkitektoniska värden långt större än enbart byggnader som raserats, och olika biprodukter som kriget för med sig, men som snarast kan ses som en avsiktlig handling som syftar till att utplåna kulturen. I en tid som kännetecknas av stora sociala brytningar och global oro hjälper vår historia oss att definiera vilka och vad vi är. Vår historia utgör vår identitet liksom framtida generationers uppfattning av oss.
I början av 2011 gjorde jag ett fynd på en lokal loppmarknad – jag hittade omkring 300–400 gamla glasplåtar med negativbilder från det lilla samhället Nurmi–Vahviala på Karelska näset (på ryska Luzjajka). På negativen kan man följa med det vardagliga livet på orten, industrierna, arkitekturen, det kulturella livet och traditionerna mellan åren 1924 och 1940 innan området evakuerades. Arkitektur och fotografiskt material förändras ständigt, tidens tand fräter och urholkar tills knappt något återstår. Man förnimmer dock en närvaro i båda ytorna, en behaglig bräcklighet som öppnar upp för minnen och människolivets betingelser. Fotokonsten kan kanske bättre än någon annan konstform eller teknologi ge oss de verktyg vi behöver för att uppfatta och svara på förändring. När vi som åskådare betraktar ett fotografi ser vi något som inte finns – fotografier har en förmåga att återuppväcka mentala bilder i åskådarens sinne, vilket ger upphov till en ny bild. Händelser i ens liv, önskningar och inbillningar, förvandlar minnen till nya upplevelser.
Det kändes nästan som att upptäcka en Facebook-version med hundra år på nacken. Jag hade hittat en 80–90 år gammal tidskapsel som fick bilderna att vakna till liv igen. Om ansikten, traditioner och kultur från en tid för länge sedan kan återupplivas och bevaras, kan vi också återställa värdigheten och värdet hos de människor som för länge sedan lämnat oss.
Utställningen Innerligt motstånd omfattar fotokonst, installationer och videoberättelser som reflekterar över historien och att glömma den, och hur händelser i världshistorien förflyttar folkgrupper och deras mikrokulturer, som sedan integreras i den rådande majoritetskulturen och därmed riskerar att upphöra att existera.
Edwina Goldstone (född 1962 i England) är en nutidskonstnär som arbetar inom flera olika konstformer, allt från skulpturinstallationer till målningar, teckningar, performanskonst och socialt inriktade konstprojekt. Goldstone är känd för att använda föremål hon hittat i sina konstverk som därigenom genomsyras av personliga berättelser och kulturell tyngd.
Finska Kulturfondens Tavastlands regionalfond har vänligen understött utställningen medan samarbetet med Karjalan Liitto (Karelska förbundet) och dess Vahviala-seura ry möjliggjort genomförandet av utställningen.
Edwina Goldstone / +358 520 8312 / edwina_goldstone(at)hotmail.com / www.edwina408.wordpress.com