• Helena Persson
  • Helena Persson
  • Helena Persson
  • Helena Persson
  • Helena Persson
  • Helena Persson
  • Helena Persson
  • Helena Persson
  • Helena Persson

Helena Persson (SE)

TEXTKONST

Uudenmaankatu 5.8.-23.8.2009

Helena Persson (SE)
Textkonst
5.8. – 23.8.2009
Galleria Huuto Uudenmaankatu

Tekstitaide V 2009:llä on suuri ilo esitellä ruotsalaisen, Malmössä asuvan, taiteilijan Helena Perssonin kolmiulotteisia, tekstin ja kuvan rajalla toimivia teoksia.

Näyttelyn läpikäyvä kysymyksenasettelu koskee viestintää ja sen sisältämiä julkilausuttuja ja -lausumattomia viestejä.

Viestintäteoria askartelee sellaisten käsitteiden kuin ”lähettäjä” ja ”vastaanottaja” parissa. Lähettäjä lähettää viestin vastaanottajalle, ja sen voi analysoida. Mutta mitä tapahtuu jos analyysi perustuu lähettäjän ja vastaanottajan edellytyksille? Mitä tapahtuu jos analyysi keskittyy heidän identiteetteihinsä? Ja mitä tapahtuu jos viestintä ajaa karille ja sekä lähettäjä että vastaanottaja jätetään yksin?

Teos käsittelee tätä, mutta ottaa esiin myös kysymyksiä osallistumisesta ja halusta osallistumiseen.

Nykyään on paljon paikkoja, esim. blogit netissä, Twitter ja Facebook, jossa itselleen voi määritellä jonkinlaisen identiteetin. Tämä tapa muodostaa identiteetti ei poikkea paljoa itsensä määrittelystä suhteessa kaunokirjallisuuteen tai valitsemiensa kaunokirjallisten teosten ja sanomalehtien kautta.

”Små feta stammares bibliotek” (”Pienten lihavien änkyttäjien kirjasto”) on työ jossa kirjailijat toimiva lähettäjinä ja lukijat vastaanottajina. Viestit ovat tietyissä tapauksissa selvästi erotettavissa, mutta varsinaisesti työ yrittää tavoittaa kätketyt viestit.

Teoksessa ”Fingerklot” (”Sormikuula”) aktiivinen vastaanottaja etsii tietoa ja tekee päätelmiä nettiin laitetuista päiväkirjoista. Yksinkertaisella kädenliikkeellä Ctrl+C ja Ctrl+V voi kuka tahansa muuttaa nopeasti toisten teokset omikseen. Kunnioitus alkuperäistä tekstiä kohtaan muuttuu nopeasti itseään luovaksi, omista tarpeista lähteväksi koosteeksi. Onko se kontrollitarvetta vai ehkä sensaationälkää?

Internetiin viittaa myös teos ”Kanylprinterklot” (”Kanyyliprintterikuula”), mutatoitu printteri jossa pienen pienet neulat kuvainnollisesti vuotavat sisältönsä täysin kontrolloimattomasti.

Veistetyt, seivästetyt päät teoksessa ”Läsarna” (”Lukijat”), suuntaa mielenkiinnon sellaiseen tapaan ottaa vastaan, jossa pyritään ymmärtämään hitaasti, vaivalloisesti ja syvällisesti. Päät on vangittu sanoman kanssa käytävään yksityiseen dialogiinsa, joka toimii eräänlaisena ”Matrix”-teoksena. Edustavatko ne vastaanottajaa, joka ei osallistu lähettäjä-vastaanottaja-malliin ja jota ei tälle edellytykselle rakentuvan dialogimallin mukaan voi nähdä eläväksi osallistujaksi? Pakenevatko ne aineellista maailmaa? Ovatko nämä seivästetyt päät jollain tavoin teloitettuja? Vai onko kysymys itse valitusta kuolemasta? Taide ja kirjallisuus todellisuudessa pakokeinona? …vai syvempänä todellisuutena?

Lisätietoja:
Helena Persson
+46 736218435
Helena.Persson.MB(at)pub.malmo.se

Järjestelyistä vastaa tällä kertaa seuraava työryhmä: Marina Ciglar, Kimmo Kumela, Virve Lukka, Pasi Mälkiä ja Tapio Tuominen

TextKonst-TekstiTaide on meneillään oleva projekti jonka Galleria Huuto (Marina Ciglar) aloitti yhteistyössä eri toimijoiden kanssa 2005. Se tekee aloitteita, nostaa esille ja lisää yhteistyötä sellaisten suomalaisten ja ruotsalaisten taiteilijoiden ja runoilijoiden välillä, jotka työskentelevät tekstin ja kuvan, kirjallisuuden ja taiteen rajapinnassa molemmissa maissa.