Näyttelyn The Bias Series valokuvien ja äänitöiden teemana ovat visuaaliset ja auditiiviset poikkeamat ja vääristymät.
Usein on vaikea tarkkaan sanoa, mikä saa jonkin kuvan tuntumaan epäaidolta. Melkein aina on yhtä vaikea osoittaa se tai ne kuvan elementit, jotka paljastavat sen todellisen luonteen. Jos kuvassa tuntuu jokin epäilyttävältä, sen useimmiten ”vain tuntee”. Miksi emme useinkaan osaa sanoa, mikä kuvassa ”ei täsmää”, johtuu useimmiten puutteellisesta käsityskyvystämme. Valokuva huoneesta, jonka mittasuhteet ovat jotenkin väärät, herättää luultavasti melkein aina epäluulon, että sitä on jotenkin manipuloitu. Joskus niin kuitenkaan ei ole. On monia arkkitehteja, jotka ovat leikkineet arkkitehtonisen tilan muotomahdollisuuksilla, kuten on myös monia valokuvaajia, jotka eivät mielellään käsittele kuviaan digitaalisesti.
Äänten ja sointien vääristely äänitaiteessa on kehittynyt paljon pidemmälle. Mutta voiko jokin ääni olla esimerkiksi fysikaalisesti ”negatiivinen”, ja voiko siinä tapauksessa sellaista käsittää? Äänityö Neumes on yritys kokeilla, miltä nurinkäännetty ääni kuulostaisi.
Valokuvat sarjassa The Bias Series on otettu Mamiya 645:llä. Mitään kuvista ei ole käsitelty digitaalisesti tai muuten työstetty. Äänitöitä on molempia käsitelty digitaalisesti.
Sven-Olov Wallenstein (Site Magazinen päätoimittaja) on kirjoittanut näyttelyyn lyhyen esseen.
Suuret kiitokset: Anne-Louise Bosmans, Sven-Olov Wallenstein (www.sitemagazine.net), Erik Nilausen, Olgas Lyst, Kööpenhamina (www.olgaslyst.dk), Kaarina Ormio, Galleria Huuto, Sleipnir/NIFCA (www.nifca.org), Staffans Bilder (www.staffansbilder.se) ja ImageLab (www.imagelab.se).
Avajaisissa Eero Ijavoisen performanssi
”Valkoisen kotkan lento”
– Pseudoshamanismin ilmiöt kulttuurissamme